Referat fra banerådsmøde d. 12. september
Banerådet var fuldtalligt til årets sidste ordinære møde, der blev afholdt hos Leif Schmidt.
På mødet blev rådets nyeste medlem, Heidi Sylvest introduceret. Banerådet består nu af følgende medlemmer:
Knud Christensen, Henrik Linnemann-Schmidt, Hans Meyer, Conny Vagner, Annette Gjerløv, Claus Ellehammer, Carsten Klog, Michael Jensen, Leif Schmidt, Pia Christensen, Kurt Kristensen, Niels Jørgensen og Heidi Sylvest.
På mødet drøftedes følgende punkter:
Buggyer og scootere: Monobuggyer er tilladt, men alle nye scootere skal stadig godkendes og have brede dæk. Reglerne for færdsel på banen indskærpes. Reglerne udleveres og overtrædelser påtales. Gentagne overtrædelser indberettes til Ordens- og regeludvalget. Klubbens ordensregler – herunder reglerne for færdsel med scooter og buggy – kan læses her *klik*
Klokker på banen: Klokkerne fungerer stadig ikke helt optimalt og nogen glemmer at bruge dem. Der opsættes skilte med vejvisningspile og en opfordring om at huske at bruge klokken – klokkerne er markeret på teestedsskiltene. Der opsættes en ekstra klokke i højre side på hul 16.
Et banerådsmedlem foreslår en klokke efter 9. green. Andre banerådsmedlemmer anførte, at det måske er godt for banens flow at man går frem og kigger, på det sted, hvis man er i tvivl om hvor spillerne foran er.
Tee 38: Driften fik input til bedre markering af teestedet og et medlem af banerådet udtrykte ønske om, at det korte teested blev gjort ligeværdigt med de øvrige – altså blev etableret med sprinklere og samme pasning og markering som de øvrige teesteder. Det kræver et budget, der pt. ikke er til stede, men driften medtager udgiften til nye, bedre markeringer og “tegnestifter”, der er magen til tee 49, 52 og 57, i næste års budget til bestyrelsens godkendelse.
Green på 7. hul. Der er i banerådet en tilbagevendende diskussion om hvorvidt green på hul 7 er for svært anlagt, fordi bolden kan trille ud over kanten og af green forrest. Banerådet ønsker green trukket bagud i den ene side og at græsset foran green bliver højere, så det kan stoppe bolden og forhindre den i at trille ned ad bakken. Driften har bedt bestyrelsen tillade at green som forsøgsordning klippes mindre i den næste sæson, så det kan etableres græs i semihøjde på kanten af bakken.
Bestyrelsen har godkendt forslaget, så forsøgsordningen er klar fra sæsonstart 2025 og evalueres i juni måned.
Fairway og forgreen på bakken på 17. hul. Det er endnu en tilbagevendende diskussion i banerådet om 17. hul er for nemt, fordi man med et langt drive kan trille bolden på green efter at fairway er forlænget og græsset på bakken er kortklippet i stedet for i semi-højde. Nogle af banerådets medlemmer foreslår forskellige tiltag for at stoppe bolden før green, herunder etablering af forskellige former for bunkers på bakken og/eller en flytning/udvidelse af bunkeren før green.
Det er ikke driftens opfattelse at det er et generelt problem at 17. hul, der ifølge statistikmaterialet har spillet som banens nemmeste hul både før og efter klipningen af græsset på bakken, opleves som FOR nemt og visuelt har det givet et smukt løft til udsigten til hullet fra både 10. green og 18. teested at bakken er klippet. Af sikkerhedshensyn giver det også god mening at undgå at spillere skal slå fra bakken, hvor de er ude af syne fra teestedet og indenfor rækkevidde af lange drives. Der planlægges pt. ikke at ændre på klipning eller bunkers på dette hul.
OUB mellem 15. og 12. hul. Et medlem foreslår af sikkerhedshensyn at etablere OUB mellem de to huller for at straffe spillere, der med vilje slår efter 12. fairway fra 15. teested. Dette forslag bakkes op af et flertal i banerådet. Banerådets forslag går på etablering af OUB på de sidste 2/3 af hul 15.
Driften har undersøgt mulighederne for at etablere OUB mellem to huller på den foreslåede måde og det er hverken umuligt eller ulovligt, men lidt indviklet at markere korrekt, desuden skal OUB midt på banen beskrives i lokalreglerne med en relativt standardiseret tekst, som DGU kan hjælpe med.
Det er driftens opfattelse at de slag, der resulterer i farlige situationer skyldes uheldige slag fra teestedet og ikke spillere, der med vilje slår mod 12. fairway, da træerne mellem hullerne på det pågældende stykke nu er blevet så høje at de for de fleste står i vejen for slaget fra 12. fairway mod green.
Hvis langtslående spillere slår mod 12. fairway er det for de flestes vedkommende for at undgå OUB i højre, ikke for at skaffe sig et bedre indspil til green på 15.
Hvis man ønsker at undgå farlige situationer på stedet, kunne tee 57 rykkes frem på hullet og ned ad bakken – det er ikke et forslag driften bakker op om dog.
Driften bringer banerådets forslag om etablering af OUB mellem 12. og 15. hul frem på det næste bestyrelsesmøde til godkendelse eller forkastelse.
Sikkerhed omkring 1. teested Et banerådsmedlem foreslår at flytte 1. tee 57 frem til der, hvor tee 52/49 er nu, for at undgå de farlige situationer hvor skæve slag ender på puttinggreen. Samtidig ville der blive bedre plads omkring klubhuset og buggyskurene til eventuelt at etablere flere buggyparkeringspladser eller måske tilmed en ny bygning til bagskabe. Samtidig vil vi kunne tage afsked med den upopulære måtte på første teested.
Driften synes godt om idéen, der dog muligvis vil betyde at hul 1 skal spilles som et par 3 hul og at det derfor vil kræve en lidt mere omfattende omrokering af banens huller og meter.
Driften bringer idéen frem for bestyrelsen på det kommende bestyrelsesmøde til en drøftelse forud for en eventuel nærmere undersøgelse af muligheder, fordele og ulemper.
Pas på banen. I banerådet er der enighed om, at medlemmer og gæster ikke er gode til at passe på banen, lægge turfs på plads, rette nedslagsmærker op og så videre og der opfordres til endnu en opsang eller henstilling om, at tage vare på banen. Greenkeeperne bruger hver dag lang tid på at rette nedslagsmærker op på greens før de klipper og det burde ikke være nødvendigt.
Sikkerhed på rangen. Greenkeeperne markerer sikkerhedsafstanden til måtterne, så det bliver tydeligt hvor man kan færdes uden at komme i fare.
Andre ting. Ros til den nye lokalregel og dropzone på 13. hul. Nogle medlemmer er dog kede af at man skal slå slaget (= en bold i søen) før man kan gå frem og benytte dropzonen.
Skraldespande på banen: Testversioner af nye affaldsspande er bestilt, men en er stærkt forsinkede. Der er mennesker udefra, der uden tilladelse eller aftale henter panten fra affaldssorteringen ved hytten – måske også ved klubhuset.
Annie og Andri takker banerådet for input og feedback igen i denne sæson.